Hemisekcja i resekcja są zaawansowanymi procedurami stomatologicznymi stosowanymi w celu ratowania zniszczonych zębów przed ostatecznością, jaką jest ekstrakcja. Resekcja korzenia i hemisekcja wykonywane są, gdy leczenie endodontyczne nie przynosi oczekiwanych efektów i stan zapalny lub ból nie ustępuje. Zabiegi stanowią ostatnią szansę na utrzymanie naturalnego zęba. Dowiedz się, od czego zależy wybór metody. Jak przebiega hemisekcja i resekcja wierzchołka korzenia zęba i jakie są zalecenia po zabiegu?

Co to jest resekcja?

Resekcja to zabieg stomatologiczny, którego celem jest zlikwidowanie infekcji tkanek okołowierzchołkowych. Procedura chirurgiczna obejmuje zwykle wierzchołek korzenia w zębach jednokorzeniowych. Zabieg odbywa się w znieczuleniu miejscowym lub ogólnym (rzadko). Chirurgiczne usunięcie części korzenia oraz zmian okołowierzchołkowych wykonuje się w przypadku stanów zapalnych i dolegliwości bólowych niepoddających się leczeniu endodontycznemu. W wielu przypadkach resekcja korzenia pozwala uniknąć ekstrakcji zęba.

Na czym polega zabieg hemisekcji?

Hemisekcja to specjalistyczny zabieg stomatologiczny polegający na pionowym podziale zęba i usunięciu tylko tej części, w której znajdują się nieodwracalne zmiany patologiczne. Hemisekcja przeprowadzana jest w przypadku zębów wielokorzeniowych (przedtrzonowe, trzonowe), kiedy zainfekowany jest jeden z korzeni, a leczenie endodontyczne jest nieskuteczne. Zabieg pozwala na zachowanie zdrowego fragmentu zęba, a po odbudowie protetycznej w miejscu usuniętej części, uzyskuje się pełną funkcjonalność uzębienia. Hemisekcja przeprowadzana jest w znieczuleniu miejscowym (w wyjątkowych przypadkach w znieczuleniu ogólnym).

Jakie są wskazania do resekcji i hemisekcji?

Wskazania do przeprowadzenia resekcji oraz hemisekcji są ściśle określone, a przed podjęciem decyzji przeprowadza się szczegółową diagnostykę obrazową.

hemisekcja

Wskazania do resekcji korzenia zęba:

• infekcja tkanek okołowierzchołkowych,
  • nieprawidłowa budowa kanału (zwężenie, zakrzywienie),
  • niepowodzenie przy powtórnym leczeniu endodontycznym,
  • pozostawienie złamanego narzędzia w kanale,
  • uszkodzenie korzenia (złamanie, pęknięcie).

Wskazania do hemisekcji:

• zmiany okołowierzchołkowe w zębach wielokorzeniowych,
  • pionowe pęknięcie lub złamanie korony i korzenia zęba,
  • niepowodzenie leczenia kanałowego w jednym z korzeni zęba (brak poprawy, powikłania),
  • zanik kości wyrostka zębodołowego,

Decyzja o przeprowadzeniu resekcji czy hemisekcji podejmowana jest indywidualnie, po dokładnym zbadaniu pacjenta i ocenie stanu uzębienia. Zawsze głównym celem powinno być zachowanie jak największej ilości zdrowej tkanki zęba, redukcja dolegliwości bólowych oraz przywrócenie komfortu pacjenta.

Jak wygląda hemisekcja i resekcja korzenia zęba?

Hemisekcja i resekcja korzenia zęba to zaawansowane zabiegi z zakresu chirurgii stomatologicznej wymagające precyzji i doświadczenia ze strony lekarza. Obie procedury poprzedzają badania obrazowe – rtg. punktowe, pantomogram, a czasami również tomografia stożkowa (CBCT). Zabiegi wykonywane są najczęściej w znieczuleniu miejscowym.

Przy hemisekcji chirurg dokonuje pionowego podziału zęba. Przecina go na pół i usuwa uszkodzony korzeń wraz z częścią korony. Pozwala to na zachowanie fragmentu zęba (korzenia i korony), który zostanie wykorzystany do do dalszej odbudowy protetycznej.

Resekcję korzenia można podzielić na kilka etapów. W pierwszym wykonuje się odwarstwienie błony śluzowej w części wierzchołkowej (przez dziąsło). W kolejnym etapie chirurg wywierca otwór w kości i usuwa zmiany okołowierzchołkowe. Po zakończeniu procedury uszczelnia otwór biomateriałem kościotwórczym i zszywa ranę.

Resekcja i hemisekcja – postępowanie po zabiegu

Po zabiegu hemisekcji i resekcji korzenia zęba ważne jest przestrzeganie zaleceń lekarza oraz odpowiednie postępowanie pozabiegowe (podobne, jak w przypadku ekstrakcji zęba). Aby uniknąć powikłań i zmniejszyć dolegliwości, pacjentom zaleca się:

• stosowanie środków przeciwbólowych,
  • unikanie jedzenia twardych pokarmów,
  • dbanie o codzienną higienę jamy ustnej przy użyciu delikatnej szczoteczki,
  • unikanie nadmiernego wysiłku fizycznego oraz palenia tytoniu,
  • przestrzeganie zaleceń dotyczących kontroli po zabiegu.

resekcja

Ile kosztuje resekcja i hemisekcja – cena

Koszt resekcji i hemisekcji zależy od kilku czynników, między innymi dodatkowych procedur w trakcie zabiegu, rodzaju znieczulenia czy konkretnej kliniki, w której zostanie przeprowadzony zabieg. Cena resekcji korzenia w Focus Clinic wynosi od 400 zł do 1000 zł.

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące

Na czym polega resekcja korzenia?

Resekcja korzenia polega na chirurgicznym usunięciu zmienionego patologicznie wierzchołka korzenia oraz obszaru zapalnego w otaczających tkankach. Chirurg dostaje się do okolicy wierzchołka korzenia poprzez śluzówkę i wywiercenie otworu w kości (przez dziąsło). Następnie usuwa zmiany, zabezpiecza dziurę w kości specjalnym preparatem i zszywa dziąsło.

Kiedy resekcja zęba jest nieunikniona?

Resekcja zęba staje się nieunikniona w sytuacjach, kiedy leczenie kanałowe nie przynosi oczekiwanego efektu, przebiegło nieprawidłowo lub kanał jest nietypowy, a ząb jest nadal źródłem stanu zapalnego oraz bólu u pacjenta.

Co to jest resekcja wierzchołka korzenia zęba?

Resekcja wierzchołka korzenia to zabieg chirurgiczny, podczas którego usuwany stan zapalny w tkankach okołowierzchołkowych.

Czym jest hemisekcja zęba?

Hemisekcja zęba polega na pionowym podziale zęba wielokorzeniowego, co umożliwia usunięcie korzenia ze zmianami patologicznymi, wraz z koroną i pozostawienie zdrowej części zęba.

Kiedy może być przeprowadzony zabieg hemisekcji?

Zabieg hemisekcji jest przeprowadzany w sytuacjach, gdy jeden z korzeni zęba wielokorzeniowego jest mocno uszkodzony lub stanowi źródło infekcji (jednostronne zaawansowane zapalenie tkanek okołowierzchołkowych, złamanie jednego z korzeni, głęboka próchnica dotykając tylko jednej części zęba).