W odpowiedzi na liczne pytania o to, czy dany problem stomatologiczny wymaga natychmiastowej interwencji lekarza, czy można jeszcze chwilę poczekać, przygotowaliśmy krótką instrukcję postępowania.

Problem stomatologiczny

Kiedy zgłosić się na wizytę?

Wyjaśnienie

Ból zęba Zgłoś się od razu! W KAŻDYM przypadku bólowym zgłoś się do dentysty od razu – tabletki przeciwbólowe tylko zmniejszają objawy problemu, ale nie leczą go!
Poważny uraz zęba Zgłoś się od razu! W przypadku poważnego urazu zęba mogło dojść do uszkodzenia miazgi, dlatego konieczna jest szybka diagnostyka i leczenie, by można było go uratować.
Ukruszone wypełnienie To zależy Jeśli wypełenienie ma ostre krawędzie i rani dziąsło należy od razu zgłosić się na wizytę! Jeśli nie powoduje dyskomfortu ani bólu – można poczekać.
Rozpoczęte leczenie endodontyczne (kanałowe) Zgłoś się od razu! Każde rozpoczęte leczenie endodontyczne powinno zostać zakończone jak najszybciej jest to możliwe – niedokończone leczenie może nawet zakończyć się złamaniem zęba.
Ukruszone szkliwo To zależy Jeśli szkliwo jest ostro zakończone i powoduje ból zgłoś się jak najszybciej na wizytę! Jeśli tego typu dolegliwości nie występują – możesz poczekać.
Wypadło wypełnienie To zależy W przypadku bólu lub wątpliwości czy ząb jest odpowiednio zabezpieczony zgłoś się na wizytę do dentysty od razu. Jeśli tego typu dolegliwości nie występują – możesz poczekać.
Wizyta kontrolna Może poczekać Do czasu umówienia terminu wizytu w dogodnym czasie dbaj o profilaktykę i higienę jamy ustnej.
Nadwrażliwość Może poczekać Należy ograniczyć gorące posiłki oraz gorące i zimne napoje, zrezygnuj ze smaków słodkich i kwaśnych, myj zęby pastą do zębów nadwrażliwych.
Stany zapalne dziąseł, np. afty Może poczekać W przypadku stanów zapalnych należy stosować antybakteryjne płukanki z chlorheksydyną dostępne w aptekach oraz zachować dokładną higienę w miejscu stanu zapalnego.
Wysunięcie łuku z zamków Może poczekać Możesz spróbować samodzielnie zaczepić łuk w zamkach.
Odklejenie zamkna Może poczekać Możesz spróbować samodzielnie wyczepić zamek z aparatu ortodontycznego.
Cokolwiek kłuje, podrażania podczas noszenia aparatu ortodontycznego Może poczekać Wszystkie części, które powodują dyskomfort noszenia można zaklejać woskiem ortodontycznym.
Usuwanie kamienia nazębnego/ pełna higienizacja To zależy Jeśli nie dotyczą Cię choroby przyzębia usuwanie kamienia może poczekać, natomiast jeśli zmagasz się z paradontozą zabieg higienizacji nie powinien być odkładany zbyt długo – to jeden z etapów jej leczenia.
Uzupełnienia protetyczne Może poczekać Jeśli funkcje gryzienia i żucia nie sprawiają Ci trudności możesz poczekać z uzupełnieniem protetycznym.
Naprawa protezy To zależy Jeśli uszkodzona proteza uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie, zgłoś się na wizytę od razu. Jeśli uszkodzenie nie przeszkadza w jej użytkowaniu możesz poczekać z naprawą.
Wstawienie implantu Może poczekać Ze zgłoszeniem się na wstawienie implantu możesz poczekać, jednak pamiętaj, że długotrwały brak zęba prowadzi do zanikania kości szczęki lub żuchwy.
Ekstrakcja zęba To zależy Jeśli ząb jest przyczyną bólu, ropnia lub pojawił się obrzęk trzeba natychimast umówić się na wizytę do chirurga szczękowego, jeśli nie ma tych objawów – można poczekać.
Leczenie endodontyczne (kanałowe) To zależy Jeżeli ząb boli umów się na leczenie od razu, jeśli nie – możesz zaczekać, jednak należy pamiętać, że im później leczenie endodontyczne zostanie rozpoczęte, tym próchnica może objąć większą część zęba lub zarażać kolejne.
Wybielanie Może poczekać Zabieg wybielania nie jest niezbędny dla zdrowia.
Wszystkie sytuacje, które Cię niepokoją Zgłoś się od razu! Skontaktuj się z Focus Clinic w Mińsku Mazowieckim w każdej sytuacji, która Cię niepokoi.
Opuchlizna policzka To zależy Początkowo możesz stosować okłady chłodzące i miejscowo nakładać, np. żel łagodzący na dziąsła, jednak jeśli opuchlizna nie schodzi, lub wręcz powiększa się, należy się natychmiast udać do lekarza.
Poprawa zgryzu – rozpoczęcie leczenia ortodontycznego Może poczekać Korekta zgryzu nie jest sytuacją pilną, dlatego może zostać odłożona w czasie.
Próchnica To zależy Jeśli odczuwasz ból, dyskomfort zgłoś się na wizytę od razu. Pamiętaj, że nieleczona próchnica prowadzi do nadkażenia miazgi zęba, a to wymaga leczenia kanałowego. Próchnica zakaża także inne zęby.
Licówki Możesz poczekać Licówki są zabiegiem, który wpływa na estetykę uśmiechu, dlatego można wykonać go później.
Stany zapalne i ropne zęba Zgłoś się od razu! W każdym przypadku stanu zapalnego należy zgłosić się od razu do dentysty. Odkładanie wizyty może doprowadzić do poważnych konsekwencji ogólnoustrojowych.
Torbiele Zgłoś się od razu! Pozostawienie torbieli może uszkodzić zęba, prowadzić do jego rozchwiania, a nawet jego utraty.
Złamanie zęba Zgłoś się od razu! Jeśli złamany ząb ma ostre krawędzie i rani dziąsło należy od razu zgłosić się na wizytę! W tym przypadku może także dojść do uszkodzenia miazgi, dlatego ważna jest szybka diagnostyka.
Ból, problem wyrzynanej się ósemki Zgłoś się od razu! Jeśli czujesz ból przy wyrzynającej się ósemce, powstał obrzęk lub cokolwiek Cię niepokoi skontaktuj się z Focus Clinic- nasi lekarze po konsultacji telefonicznej ustalą, co należy dalej zrobić.

W każdym z wymienionych przypadków należy pamiętać o obserwacji – jeśli sytuacja nie poprawia się przez kilka dni lub pogorsza się – zgłoś się od razu do dentysty.

Pamiętaj, że ten wpis nie zastąpi konsultacji z lekarzem. W razie jakichkolwiek wątpliwości możesz skontaktować się z Focus Clinic pod nr telefonu 601 84 07 84, napisać maila na dziendobry@focusclinic.pl lub wysłać wiadomość na naszym fapnage’u na Facebooku www.facebook.pl/focusclinic.