Jakie są objawy nieszczelnej korony zębowej?

Korony zębowe cieszą się dużą popularnością wśród osób, którym zależy na odbudowie naturalnych zębów zniszczonych w wyniku zaawansowanej próchnicy, chorób czy urazu mechanicznego. Dobrze wykonane uzupełnienie wpływa na estetykę, funkcjonalność uzębienia i komfort pacjenta. Dowiedz się, jakie objawy może dawać nieszczelna korona zębowa i z czego może wynikać ból podczas jej użytkowania?

Nieszczelna korona zęba – co to jest?

Nieszczelna korona zębowa to problem stomatologiczny, który może prowadzić do szeregu komplikacji zdrowotnych, jeśli nie zostanie szybko zidentyfikowany i odpowiednio leczony. Korona zębowa, będąca formą odbudowy protetycznej, ma za zadanie odtworzenie pierwotnego kształtu, wielkości oraz funkcji zęba. Idealnie dopasowane uzupełnienie powinno szczelnie przylegać do krawędzi zęba, tworząc barierę ochronną przed bakteriami i resztkami pokarmowymi. W przypadku nieszczelności korony zębowej, czyli stanu, gdy między brzegiem korony a zębem pojawia się luka, drobinki jedzenia i bakterie mogą przedostawać się do głębszych obszarów zęba, prowadząc do rozwoju próchnicy, a nawet poważnych infekcji.

Nieszczelna korona – objawy

Nieszczelna korona zębowa wiąże się z ryzykiem dostania się resztek jedzenia, śliny i bakterii pod jej powierzchnię. W takim przypadku może dochodzić do gnicia resztek, rozwoju próchnicy lub infekcji, dlatego wśród objawów nieszczelnej korony zębowej wymienia się m.in.:

• tkliwość i ból zęba pod koroną przy nagryzaniu,
  • nadwrażliwość na ciepło, zimno,
  • stan zapalny pod koroną zęba (np. ropa pod koroną zęba),
  • ćmiący ból zęba pod koronami,
  • zaczerwienione dziąsło przy koronie lub stan zapalny dziąsła pod koroną,
  • nieprzyjemny zapach z ust,
  • niecałkowita stabilność korony.

Powikłania po założeniu korony w profesjonalnych klinikach zdarzają się stosunkowo rzadko. Do rozwoju dolegliwości dochodzi przede wszystkim w wyniku nieprecyzyjnego dopasowania, nieprawidłowego zamocowania uzupełnienia, niedokładnego leczenia i oczyszczenia kanałów (np. ból martwego zęba pod koroną), dlatego ważne jest, aby wybierać doświadczonych specjalistów.

Przyczyny nieszczelności korony zębowej

Chociaż nowoczesne technologie i materiały zapewniają coraz lepsze efekty leczenia, problem nieszczelnych koron nadal występuje, prowadząc do potencjalnych komplikacji zdrowotnych, rozwoju próchnicy zębów pod koroną, chorób dziąseł, a nawet konieczności ekstrakcji. Profesjonalne leczenie i utrzymanie prawidłowej higieny to jedne z istotniejszych elementów wpływających na zdrowie jamy ustnej, ale również stan i trwałość koron zębowych. Dlatego wśród głównych przyczyn nieszczelności można wymienić:

• nieprawidłowe wykonanie korony – błędy przy dopasowywaniu, mocowaniu mogą prowadzić do odcementowania się korony i wystąpienia nieszczelności, a w skrajnych przypadkach nawet wypadnięcia korony,
  • zużycie materiału – dotyczy przede wszystkim mniej trwałych materiałów, które mogą ulec uszkodzeniu w wyniku codziennego użytkowania,
  • próchnica zębów pod koroną – osłabia ząb i może prowadzić do nieszczelności.

Przyczyny bólu zęba i stanu zapalnego pod koroną

Dyskomfort lub ból zęba pod koroną protetyczną może mieć kilka przyczyn. Czasami wynika z nadmiernego nacisku korony na ząb i podrażnienia uszkodzonego nerwu. W innych przypadkach ból ma związek ze zwiększoną wrażliwością zęba, która pojawia się przed założeniem korony, kiedy dochodzi do odsłonięcia kanalików w tkance zębiny. Tkliwość zęba pod koroną może być wynikiem nadwrażliwości po przebiegu procedur, takich jak np. leczenie kanałowe czy zakładanie korony zębowej.

korona na zęby

Przyczyną bólu zęba lub dziąsła pod koroną zębową może być również stan zapalny, do którego może przyczynić się nieszczelność. Dostawanie się śliny, drobinek jedzenia i bakterii pod założoną koronę zębową utrudnia utrzymanie prawidłowej higieny i może prowadzić do rozwoju próchnicy, czy stanu zapalnego poniżej linii dziąseł. Inną przyczyną dolegliwości bólowych pod koroną zębową może być również nieprawidłowe leczenie kanałowe, szczególnie niedokładne oczyszczenie lub wypełnienie kanałów.

Co na ból zęba pod koroną?

W przypadku wystąpienia bólu zęba pod koroną istotne jest podjęcie działań mających na celu szybkie złagodzenie dolegliwości, w tym m.in. zastosowanie leków przeciwbólowych lub przeciwzapalnych. Leczenie doraźne zalecane jest jednak głównie bezpośrednio po pojawieniu się bólu, lub w czasie oczekiwania na wizytę u stomatologa. Należy pamiętać, że każdy ból zęba jest wskazaniem do konsultacji ze specjalistą. W pierwszej kolejności lekarz wykonuje zwykle badania radiologiczne, aby rozpoznać przyczynę problemu. Jeśli stan zęba wskazuje na konieczność leczenia kanałowego, konieczne jest wcześniejsze usunięcie korony. Należy mieć świadomość, że w większości przypadków korona zębowa, która została zdjęta, nie nadaje się do ponownego użycia i konieczne jest wykonanie nowej. Dlatego, jeśli jest możliwe przeprowadzenie procedur leczniczych przez niewielki otwór w koronie, lekarz może zdecydować się na skorzystanie z takiego rozwiązania.

Nieszczelna korona zębowa – co zrobić?

W przypadku, gdy pacjent podejrzewa, że korona zębowa, którą założył stomatolog jest nieszczelna, należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem. W niektórych sytuacjach możliwe jest ponowne zacementowanie uzupełnienia. Jeśli jednak badania jamy ustnej i rtg. wykażą, że ząb znajdujący się pod koroną wymaga leczenia, zwykle konieczne jest jej usunięcie, przeprowadzenie wymaganych procedur, a następnie wykonanie nowego uzupełnienia protetycznego. Czasami konieczne jest wzmocnienie zęba poprzez umieszczenie specjalnego wkładu koronowo-korzeniowego.

FAQ

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące nieszczelnej korony zębowej.

Czy ząb pod koroną może się zepsuć?

Tak, ząb może się zepsuć, szczególnie w przypadku nieszczelnej korony zębowej.

Czy można zdjąć zacementowaną koronę?

Korona zębowa jest uzupełnieniem stałym, dlatego nie można jej samodzielnie usunąć z jamy ustnej. W rzadkich przypadkach może dojść do rozszczelnienia, a nawet odcementowania i wypadnięcia korony.

Co zrobić, gdy rusza się korona?

Jeśli pacjent zauważy objawy nieszczelności korony lub jej niestabilność, należy pilnie umówić się na wizytę u stomatologa.

Dlaczego korona się odkleja?

Korona zębowa może odkleić się m.in. w wyniku przeciążeń mechanicznych, czy uszkodzenia zęba, na którym została osadzona.

Co może powodować ból zęba pod koroną porcelanową?

Ból zęba pod koroną, niezależnie od materiału z jakiego została wykonana, wynika najczęściej z problemów z dopasowaniem uzupełnienia, podrażnienia lub stanu zapalnego w obrębie zębów lub dziąseł pod koroną.